Home > Italiaans leger., Italië., Schepen > Giuseppe Garibaldi (C-551)

Giuseppe Garibaldi (C-551)

De Giuseppe Garibaldi is ontworpen als een met gasturbines aangedreven helikoptervliegdekschip. Daarnaast heeft het schip ook mogelijkheden voor operaties met V/STOL gevechtsvliegtuigen (Vertical/Short Take-off and Landing). Het vliegdek is 173,8 meter lang en 21 meter breed en heeft een 6,5° skischans. De hangar is 110 meter lang, 15 meter breed en 6 meter hoog. Hij bied plaats aan twaalf Augusta SH-3D of Augusta/Westland EH 101 ASW-helikopters tegen onderzeeërs, of tien Harrier AV-8B toestellen en een SH-3D. De hoogte van de hangar maakt het ook mogelijk dat er Chinook CH-47C  helikopters aan boord kunnen, indien nodig. Een airwing bestaat maximaal uit achttien helikopters (waarvan zes op het dek) of zestien AV-8B’s aan boord. Het schip heeft twee helikopterliften (een voor en een achter de brug) en er zijn zes gemarkeerde vliegdekruimtes voor helikoptersoperaties.

De Giuseppe Garibaldi is het vlaggeschip van de Italiaanse marine. Tesamen met zijn airgroup is het een van de meer krachtige marine-eenheden in de Middellandse Zee.

Anti-onderzeeërtaak

De Giuseppe Garibaldi was specifiek ontworpen voor het bieden van anti-onderzeeër-ondersteuning voor de marinestrijdmachten en handelskonvooien. Als zodanig heeft het schip volledige vlaggenschipfaciliteiten inclusief command-, controll en communicatiesystemen voor zowel marine- als luchtmachtoperaties. In noodgevallen kan het schip voor een korte periode ook een troepensterkte van zeshonderd man meevoeren. De uitgebreide bewapening maakt dat de Garibaldi als onafhankelijke oppervlakte-eenheid kan opereren. Het vliegdekschip heeft een actieve zoeksonar op de boeg. Voor helikopteroperaties onder zware weersomstandigheden heeft het vaartuig twee paar kielstabilisatoren. De onderhoudsfaciliteiten aan boord voor de helikopters zijn niet alleen voldoende voor de eigen toestellen aan boord, maar ook voor de lichte ASW-helikopters van escorterende oorlogsschepen. De Giuseppe Garibaldi trad in september 1985 in dienst en opereerde aanvankelijk puur als aanvalsvliegdekschip met SH-3′s en AB 212′s aan boord. Nadat de Italiaanse politiek toestemming had gegeven voor operaties met vliegtuigen, werden er AV-8B’s aangekocht. Deze vliegtuigen zijn sinds december 1994 werkzaam vanaf het vliegdekschip. Bij de modernisering zullen de Teseo Mk 2 anti-schipraketlanceerders verwijderd worden en vervangen door SATCOM-koepels. De Aster 15 raketten zullen uiteindelijk de Aspide grond-luchtraketten vervangen.

Naamgenoten.

De Giuseppe Garibaldi is het vierde schip met deze naam:

  • De eerste was een fregat uit 1861.
  • De tweede was een pantserschip uit 1901.
  • De derde was een lichte kruiser uit 1936, in 1961 herbouwd en verschroot in 1976.

Specificatie: Giuseppe Garibaldi (C-551).

Type: Licht vliegdekschip.
Bouwfirma: Ficantieri.
Kiel: 1981.
Te water: 1983.
In dienst: In actieve dienst.
Afmetingen: Lengte: 179 m ; Breedte: 30,4 m ; Diepgang: 6,7 m.
Waterverplaatsing: 10.100 ton standaard ; 13.139 bij volle belading.
Aandrijving: Vier Fiat/GE LM2 500 gasturbines van 59.655 kW naar twee schroefassen.
Snelheid: 30 knp.
Bereik: 7000 zeemijlen (13.000 km) aan 20 knp (37 km/u).
Electronica: Een SPS-52C langeafstands 3-D luchtzoekradar ; Een SPS-768 D-band luchtzoekradar ; Een SPN-728 L-band luchtzoekradar ; Een SPS-774 lucht-grondradar ; Een SPS-702 oppervlaktezoek/doelaanwijzingradar ; Drie SPG-74 vuurleidingsradar ; Drie SPG-75 SAM vuurleidingsradar ; Een SPN-749(V)2 navigatieradar ; Een SRN-15A tactisch luchtnavigatiesysteem ; Een IPN-20 gevechtsradarsysteem.
Bewapening: Acht OTO Melara Teseo Mk 2 antischipraketlanceerders ; Twee achtvoudige Albatros lanceerders voor 48 Aspide grond-luchtraketten ; Drie dubbele 40-mm Breda kanonnen ; Twee drievoudige 324-mm B-515 torpedobuizen voor Mk 46 anti-onderzeeërtorpedo’s.
Tegenmaatregelen: Diverse passieve elektronische ondersteuningsmiddelen ; Twee SCLAR chafflanceerders en een DE 1160 sonar.
Vliegtuigen: 12-18 helikopters (Augusta SH-3D of Augusta/Westland EH101) of zestien AV-8B Harrier II’s of een combinatie ervan.
Bemanning: Normaal 550 man ; Maximaal 825 man inclusief Airgroup.
Motto: Obbedisco.
About these ads
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers like this: